Co to jest pozycjonowanie produktu? Pozycjonowanie jest szerokim pojęciem, za którym zwykle stoją działania mające na celu uzyskanie jak najlepszych wyników w wyszukiwarkach internetowych, takich jak choćby powszechnie znane Google. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że walka o najlepszą pozycję w wyszukiwarkach jest dość prozaiczną czynnością. Nic bardziej mylnego. To właśnie odpowiednio prowadzony proces pozycjonowania produktu zaważyć może o jego sukcesie lub porażce na rynku.
Co to jest pozycjonowanie produktu?
Za pojęciem pozycjonowania produktu stoją wszelkie działania, których celem finalnym jest, aby dany produkt zajął w świadomości konsumentów określoną pozycję. Celem pozycjonowania produktu jest oczywiście dotarcie do wyznaczonej grupy konsumentów, którzy doskonale zdają sobie sprawę z tego, czym jest dany produkt. Zadaniem osoby, która zajmuje się pozycjonowaniem danego produktu, jest zatem podjęcie wszelkich działań, aby produkt został wyróżniony spośród innych, podobnych produktów tego samego segmentu.
Aby zrozumieć czym w praktyce jest pozycjonowanie produktu, można posłużyć się pewnym przykładem, którym może być branża komputerowa. Rynek komputerowy oferuje niesamowicie szeroką gamę produktów. Istnieje segment komputerów, których wysokie parametry i właściwości techniczne sprawiają, że są one idealnym narzędziem pracy dla grafików komputerowych. Takie produkty mają wysoko postawiony przedział cenowy i przeznaczone są głównie dla profesjonalistów. Na tym samym rynku istnieje segment komputów, które służą do codziennych spraw — przeglądania stron internetowych czy korzystania z social mediów.
Czytaj również:
- pozycjonowanie stron WWW Częstochowa
- Białystok pozycjonowanie
- pozycjonowanie stron internetowych Bytom
Oba typy komputerów z powodzeniem prowadzą swoje działania marketingowe na rynku, nie konkurując ze sobą. Dlaczego? Ponieważ oba typy produktów zajmują w świadomości konsumentów inną pozycję, a co za tym idzie, producenci konkretnych produktów prowadzą swoje kampanie reklamowe, politykę cenową czy obsługę klienta w taki sposób, aby dotrzeć do określonych grup.
Jak zaplanować proces pozycjonowania produktu?
Mając świadomość tego, jak istotne dla osiągnięcia sukcesu na rynku jest pozycjonowanie produktów, należy przed jego rozpoczęciem przeprowadzić odpowiednie przygotowania. Pozycjonowanie produktu jest złożonym procesem, którego powodzenie należy od odpowiedniego podejścia. Oczywiste jest zatem, że pozycjonowanie produktu musi być poprzedzone przeprowadzeniem dogłębnych analiz. Niezwykle istotne znaczenie ma przeprowadzenie analizy rynkowej, analizy danych zastanych dotyczących pozycji marketingowej, zarówno własnej, jak i klienta oraz konkurencji, oraz analizy grupy docelowej.
Dopiero po zdobyciu wszystkich niezbędnych danych i zestawień można z pełną mocą i zaangażowaniem przystąpić do procesu pozycjonowania danego produktu. Dlaczego zbieranie danych przed pozycjonowaniem jest tak ważne? Odpowiedź wydaje się oczywista. Przede wszystkim, aby pozycjonowany produkt głęboko zakorzenił się w świadomości konsumentów, należy wiedzieć jaką strategię należy obrać, aby przedstawić go w taki sposób, aby wyróżniał się spośród wielu innych, podobnych produktów. Konieczna jest zatem analiza nie tylko własnych zasobów, ale także konkurencji, z którą producentowi przyjdzie walczyć na rynku o uwagę klienta. Im więcej dany uda mu się zebrać, tym większe są jego szanse na wybranie strategii, która wyniesie jego produkt na szczyt.
Jakie elementy powinien zawierać proces pozycjonowania produktu?
Kiedy już zebraliśmy odpowiednią ilość informacji na temat rynku i produktów konkurencyjnych firm, możemy przystąpić do pozycjonowania. Aby dotrzeć ze swoim produktem do określonej grupy konsumentów, musimy wszelkie działania marketingowe odnosić do ich potrzeb. Jakie są te potrzeby? Tego dowiedzieliśmy się z przeprowadzonej wcześniej analizy. To właśnie na tym etapie rozumie się jej niezwykle istotną rolę.
Pozycjonowanie produktu wymaga niesamowitej kreatywności i umiejętności wczucia się w sposób myślenia i postrzegania danego produktu przez potencjalnego klienta. Efektywne pozycjonowanie produktu jest obecne trudnym zadaniem. Ta trudność wynika z obecności na rynku niesamowicie dużej ilości podobnych produktów, a co za tym idzie, agresywnej konkurencji. Wielu producentów przyjmuje strategie mającą na celu poszukiwanie różnego rodzaju luk. Eksperci są zgodni co do tego, że najprostsze do wypełnienia luki na rynku to luki cenowe. W świadomości wielu konsumentów najlepsze produkty to te, które pochodzą z najwyższej półki cenowej. Aby dany produkt trafił na tę półkę, musi najpierw trafić do świadomości potencjalnych klientów jako produkt solidy, luksusowy i wart swojej ceny.
Dlaczego warto pozycjonować produkt?
Pozycjonowanie produktu powinno być podstawowym elementem każdej kampanii marketingowej. Dlaczego? Odpowiedź wydaje się prosta. Konsumenci mają zdecydowanie większe zaufanie do produktów o mocnej pozycji na rynku. Ta z kolei buduje wśród klientów lojalność wobec danej marki i danego produktu. Analizy rynkowe jasno pokazują, że produkty, które nie zajmują żadnego konkretnego miejsca w świadomości konsumentów, czyli tak zwane produkty no-name, nie cieszą się uznaniem wśród klientów, a co za tym idzie, ich sprzedaż nie generuje spektakularnych zysków.