Podczas planowania działań promocyjnych dla strony, należy postarać się o odpowiedni dobór kanałów promocji. Ze względu na popularność przeglądarki Google, której użytkownicy stanowią większość w naszym kraju, bezkonkurencyjny pod względem zasięgu oraz sposobu wykorzystania jest w związku z tym system reklamowy Google Adwords. Co to jest Google Ads?
System Adwords
System Adwords umożliwia emisję reklam, w tym tekstowych, graficznych, a także nagrań video. Reklama witryny w internecie (strony) kosztuje, dlatego warto zastanowić się nad właściwym doborem odpowiedniego kanału. Pragnący się wypromować i powierzając promocję agencji SEO, zazwyczaj wahają się pomiędzy zleceniem przeprowadzenia kampanii pay per click, a wypozycjonowaniem strony w wynikach organicznych. Tymczasem efekty pozycjonowania są widoczne dopiero po jakimś czasie, gdy na pierwsze efekty Adwords można liczyć niemalże z miejsca. Cała kampania zostaje uruchomiona natychmiastowo, a widoczność strony momentalnie wzrasta.
Reklama z Google Adwords – dokąd dociera?
Z Google Ads kojarzą się przede wszystkim kampanie reklamowe w sieci. W przeglądarce są to strony oznaczone zielonym lub żółtym znaczkiem (także czarnym) “reklama” i znajdują się na czołowych pozycjach. Ponadto linki sponsorowane Adwords są umieszczone dodatkowo na dole strony. Pomiędzy nimi widać najlepiej wypozycjonowane strony organicznie. Co istotne, kosztem wyników organicznych Google zwiększa obecnie powierzchnię reklam.
Z reklamami jesteśmy wręcz zżyci, widoczne są zawsze zaraz po wyświetleniu stronki na poszukiwaną frazę. Najpopularniejszą reklamą jest forma tekstowa, ale spotykane są również bannery graficzne, czy dynamicznie generowane bannery elastyczne, które bez dodatkowej ingerencji same dostosowują się do powierzchni reklamowej. Takie bannery są wyświetlane na różnych portalach, małych i dużych domenach – partnerach reklamowych Google, co pozwala docierać z reklamą do różnych grup wiekowych i osób o różnorakich zainteresowaniach.
Dzięki Google Ads można się również reklamować na YouTube. Na platformę YouTube wchodzi regularnie co najmniej 16 milionów Polaków miesięcznie, przy tym mowa tu o osobach, a nie o samych wejściach czy wyświetleniach. W związku z tym, YouTube ma niezaprzeczalnie ogromny potencjał reklamowy, a przy tym dociera się tam do klientów (poza sponsoringiem twórców związanym z indywidualnymi opłatami za reklamę) dosyć niskim kosztem. Google Adwords nie oferuje przy tym reklam na YouTube w jednym, lecz w kilku formatach. Możemy m.in. wybierać pomiędzy reklamą możliwą do pominięcia po pięciu sekundach, a reklamą, której pominąć się nie da i która wyświetlona zostanie w całości – zazwyczaj takie reklamy trwają od kilkunastu do trzydziestu sekund. Można również wybrać jeszcze krótszą formę, czyli tzw. bumpery – sześciosekundowe filmiki promocyjne, które stosunkowo łatwo i szybko mogą zwrócić uwagę potencjalnych klientów. Ponadto można również wykupić paski na filmach, czyli nakładki reklamowe, które wyświetlają się na dole ekranu podczas oglądania materiału video.
Google Sponsored Promotions jest niejako dodatkową możliwością reklamowania się poprzez Google Ads. Takie kampanie przeprowadzane są w sieci Gmail i kierowane są do użytkowników tej poczty. W tym wypadku reklamy wyświetlają się w górnej części skrzynki odbiorczej, ale mogą być również wysyłane na pocztę, czyli w formie podobnej do newslettera. Takie reklamy nie znajdują się jednak w skrzynce odbiorczej, ale w zakładce “Oferty”.
Google Ads – jakie umożliwia cele do realizacji?
System Google Ads ma to do siebie, że może służyć każdemu reklamodawcy, bez względu na to jak duży, czy jak mały stawiają przed sobą cel. Przede wszystkim chodzi tutaj o poprowadzenie kampanii reklamowej, która diametralnie zmienia ruch na reklamowanej stronie, wyraźnie podnosząc jej widoczność. Takie kampanie skłaniają użytkowników do podjęcia konkretnego działania, czyli zakupu usługi, towaru albo chociaż przejrzenia treści na stronie, a także wyraźnie zwiększają rozpoznawalność marki w internecie. Przy osiąganiu sobie właściwych celów, reklamodawca ma w Google Adwords do wyboru zróżnicowane strategie optymalizacji stawek. Dla przykładu, przy samej jedynie konwersji klient Google Ads ma do wyboru pięć strategii optymalizacji stawek, które są oparte o inteligentne, oparte na algorytmach funkcje. Można skupić się np.: na maksymalizowaniu liczby konwersji lub jej wartości, na utrzymaniu w ryzach docelowych kosztów działania, na zadbaniu o jak najwyższy zwrot z inwestycji w reklamę, czyli na najkorzystniejszym ROAS, a możemy także wybrać automatyczne dostosowywanie stawek, które zostały określone ręcznie. Wszystko to ma na celu zoptymalizowanie funkcji systemu Google Adwords pod potrzeby klienta i ma służyć zrealizowaniu jego celów. Pokrótce więc sumując, Google Ads to po prostu możliwość skuteczniejszego zaistnienia w sieci internetowej uzyskiwana poprzez przeprowadzenie możliwie jak najbardziej widocznej dla użytkowników kampanii reklamowej.